اقتصاد:/مهدی شهرآبادی با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان قیمت برخی محصولات و مواد غذایی مردم مانند مرغ، تخم مرغ، گوشت، حبوبات و خرما افزایش یافت.

این در حالی است که با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار و در آستانه ماه رمضان، سبد نیازمندان و اقشار آسیب پذیر باز هم کوچک‌تر خواهد شد.

هم اکنون قیمت برخی محصولات و اقلام غذایی مانند خرما و تخم مرغ در بازار تهران به ترتیب به کیلویی ۸۰۰۰ و ۵۰۰۰ تومان رسیده است در حالی که نرخ این محصولات در فروردین به ترتیب ۶۵۰۰ و ۴۰۰۰ تومان بود.

همچنین قیمت برنج در بازار نیز افزایش یافته به گونه‌ای که نرخ برنج فجر در بازار تا اسفند سال قبل ۸۰۰۰ هزار تومان بود اما اکنون به ۹۵۰۰ تومان افزایش یافته است. همچنین برنج طارم هاشمی درجه یک نیز در بازار تهران تا کیلویی ۱۸ تومان هم به فروش می‌رسد که تهیه این اقلام خوراکی در آستانه ماه رمضان و برای اقشار آسیب پذیر جامعه غیر ممکن شده است.

حتی بهترین نوع عدس و لپه در بازار اسفند ۹۵ کیلویی ۷۰۰۰ و ۶۵۰۰ تومان قیمت داشت که اکنون قیمت این محصولات در بازار تا کیلویی ۱۰ و ۹۵۰۰ تومان رسیده است. مهم‌تر از همه این که قیمت یک نوع از محصول غذایی در بازار از مغازه‌ای به مغازه دیگر متفاوت است که همین مسئله موجب پرسش خریداران ومشتریان در این زمینه شده است.

قیمت هر بسته ۷۰۰ گرمی لوبیا چیتی، عدس ولپه در بازار (به صورت بسته بندی شده) به ترتیب ۱۲، ۷۵۰۰ و ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.

*دلایل گرانی

در این خصوص رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان علت افزایش قیمت برنج ایرانی در آستانه ماه مبارک رمضان به خبرنگار ما گفت: یکی از دلایل این مسئله کاهش عرضه برنج ایرانی به دلیل کاهش توزیع آن و آغاز فصل کشت این محصول است.

آقا طاهر با تأیید افزایش قیمت حبوبات در بازار تصریح کرد: در این زمینه نیز قیمت برخی محصولات مانند لوبیا چیتی در بازار افزایش یافته که این افزایش نیز متأثر از بالا رفتن نرخ جهانی این محصول است.

وی با بیان این که در خصوص قیمت آب میوه‌های بسته بندی شده نیز شاهد افزایش نرخ‌ها هستیم که این مسئله را به اصلاع سازمان حمایت از مصرف کنندگان رسانده‌ایم، اظهارداشت: با توجه به تمام این موارد و افزایش قیمت‌ها اکنون شاهد کمبودی در بازار نیستیم.

وی فروش محصولات قدیمی که در بازار و یا مغازه و انبارها موجود است به نرخ‌های جدید را مصداق گران فروشی دانست و تصریح کرد: بازرسی وسازمان تعزیرات در این خصوص فاکتورهای خرید و فروش را چک می‌کنند و اگر تخلفی شده باشد با آن برخورد می‌کنند.

*شقه گوسفندی ۴۱ هزارتومان

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی هم با اشاره به رصد بازار تا قبل از آغاز ماه رمضان گفت: قیمت هر کیلو گرم گوشت شقه گوسفندی در بازار مصرف تا ۴۱ هزار تومان افزایش یافته است.

علی اصغر ملکی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: برای جلوگیری از نوسانات بازار گوشت قرمز با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، قیمت‌ها مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی هم از افزایش ۷۵۰ تومانی قیمت مرغ خبر داد و گفت: نرخ این کالا در مراکز خرده فروشی به ۷۹۵۰ تومان رسیده است.

مهدی یوسف خانی اظهارداشت: قیمت مرغ آماده طبخ در عمده فروشی درب کشتارگاه ۶۹۰۰ تومان (نقدی)، فروش در کشتارگاه غیرنقدی چک ۳۰ روزه ۷۱۰۰ تومان، تحویل در واحدهای صنفی ۷۲۵۰ تومان (نقدی) و خرده فروشی واحدهای صنفی ۷۹۵۰ تومان (نقدی) است. به گزارش خبرنگار ما قیمت تخم مرغ نیز در خرده فروشی‌های تهران تا کیلویی ۵۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

این موارد در حالی است که نرخ مرغ هم در بازار مشهد به کیلویی ۷۶۰۰ تومان رسیده در حالی که این محصول تا ۱۰ روز قبل در بازار به نرخ ۵۹۰۰ تومان فروخته می‌شد.

در این زمینه جاجرمی رئیس اتحادیه مرغ وماهی مشهد نیز با اظهار بی اطلاعی از افزایش قیمت مرغ گفت: واحدهای صنفی ما در این خصوص تنها موظفند تا این محصول را با ۱۰ درصد سود به فروش برسانند و علت گرانی را باید از تولیدکنندگان بپرسید.

از سوی دیگر فارس گزارش دادبا آن که قیمت تخم‌مرغ در بخش تولید افزایش نداشته، اما با زیاده خواهی واسطه‌ها مردم باید این کالا را در فروشگاه‌ها ۶۰ درصد گران‌تر بخرند.

هم اکنون قیمت هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ در برخی از مغازه‌های سطح پایتخت ۱۱ و ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسد، اما ناصر نبی پور رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران گفت: از سه هفته پیش قیمت تخم‌مرغ نه تنها افزایش نداشته، بلکه کاهش هم داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.